Empeiroar

Empeiroar, inchar.
"A vaca está empeiroada", o animal comeu muito, ou comeu algo que incha o seu bandulho, a sua pança. À vezes um prado com trevo ....
"Tem o ub're empeiroado", tem o ub're inflamado.

Empeiroar, virá de empiorar, ir a pior ?

Hai uns insectos, Carabus spp., que som tidos por culpáveis de muitos inchaços das vacas.
A vaca vai pascendo e come o escaravelho.
O escaravelho trava-lhe e a vaca empeiroa de contado.
Dizem que lhe trava na boca ou na gorja, ou mesmo na barriga dentro.
O certo é que muita gente assegura ter visto como a vaca sem querer o pascia, e depois vinha a pior.
Incham-lhe os beiços, a boca, a língua bota-a de fora, as ventas, por vezes até o curso está assi para fora encarnado e a nacência igual inchada. Pode ser que lhe trave mais abaixo, no esófago, e entom pola inflamaçom queda sem passo, a vaca nom pode arrotar, nom elimina os gases da fermentaçom da pança e empeiroa ainda muito mais, podendo chegar a morrer.

Estes escaravelhos som grandeiros, vaia nom chegam ao tamanho dum escorna-bois, hai-os como na image, mais dourados, cobriços, verde-azulados escuros, negros, negros com brilhos azuis como as penas das pegas.
Chamam-lhes gabarros, esghanos, rãs ou relas, dependendo do lugar.
E assí, ouves que as enfermidades tenhem esses nomes.
A vaca tem a rã, ou à vaca picou-lhe umha rela na língua.
O gabarro tamém é culpabilizado além de empeiroar vacas de lhes comer os cascos e fazer-lhes feridas neles. E assi umha vaca que tem o peçunho magoado, a unha com ferida, dize-se que tem o gabarro.
Era, ou é costume, entre os nenos pastores, pilharem um gabarro e cuspir-lhe. O escaravelho defende-se deitando um líquido vermelho, diziamos que sangrava, que esse sangue era a sua poçonha, o seu veneno.

Nenhum comentário: